وبلاگ اطلاع رسانی chemestan

شیمی و آزمایشهای شیمی

وبلاگ اطلاع رسانی chemestan

شیمی و آزمایشهای شیمی

آنالیز و شناسایی آمونیاک

آنالیز و شناسایی آمونیاک:(NH3)

 

آمونیاک میتواند به آسانی از طریق بوی آن شناخته شود و مقدار آن با تیتراسیون قابل اندازه گیری است. آمونیاک در مقدار اضافی محلول استاندارد سولفوریک اسید رقیق جذب میشود و مقدار باقیمانده اسید در طی یک تیتراسیون برگشتی با سود سوز آور استاندارد و شناساگر متیل اورانژ تیتر میگردد.

همچنین میتوان از تیتراسیون پتانسیومتری نیز برای تعیین نقطه پایانی استفاده کرد. غلظتهای بسیار کم آمونیاک در فاضلاب، آبهای زیرزمینی، آبهای آشامیدنی و هوا را میتوان بوسیله تکنیکهای گوناگون رنگ سنجی یا به کمک الکترود انتخابگر آمونیاک تعیین کرد. آمونیاک با معرف نسلر در شرایط قلیائی واکنش داده و رنگ آن زرد میشود. شدت رنگ با اسپکتروفوتومتر، اندازه گیری میشود. مقدار جذب بستگی به مقدار آمونیاک دارد.

در دیگر حالت آمونیاک میتواند توسط روش یدو فنل آبی شناسایی شود. در این روش آمونیاک با هیپوکلریت واکنش دهد و مونوکلرآمین ایجاد میکند که این ترکیب با فنل در حضور کاتالیزور سولفات منگنز واکنش داده و یدوفنل آبی را ایجاد میکند.

در محلولهای حاوی غلظت بالای آمونیاک با رقیق سازی مناسب جهت اندازه گیری آمونیاک در محدوده کالیبره شده روشهای رنگ سنجی و یا الکترود میتوان اقدام نمود.
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 12 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 04:02 ب.ظ

خیلی خوب بود ولی کم بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد